luni, 17 august 2009

Adolf Dassler (Adidas)

Cine nu cunoaste pantoful de sport Adidas, cu inconfundabilele sale trei dungi paralele? Asociat la scurt timp de la lansare cu toate competitiile majore de top, acest produs a cunoscut rapid faima internationala, inca de pe vremea cand parintele sau, germanul Adolf Dassler (1900-1978), nu implinise inca 30 de ani. O poveste de succes cu adevarat remarcabila, care incepe imediat dupa primul razboi mondial, cand foarte tanarul Dassler, un atlet pasionat, isi propune sa produca pantofi speciali, adaptati fiecarei discipline sportive in parte.
Primele perechi iesite din atelierul sau erau facute din panza, unul dintre putinele materiale disponibile in Germania anilor ’20. Dar faptul ca era vorba de incaltaminte conceputa special pentru nevoile sportivilor de performanta a contat enorm. Atelierul s-a dezvoltat continuu, au aparut si modelele cu talpa prevazuta cu cuie, iar la Olimpiada din 1928 de la Amsterdam multi atleti purtau pantofi produsi de Dassler. La mijlocul anilor ’30, atelierul sau avea 100 de angajati, producea 30 de tipuri de pantofi pentru 11 discipline sportive si se lauda, indirect, cu un palmares de 5 medalii (4 de aur, 1 de bronz) castigate de „clientii” sai la Olimpiadele din 1932 si 1936.
Perioada celui de-al doilea razboi mondial a insemnat inchiderea afacerii, pentru ca nicaieri nu se mai organizau competitii sportive, dar apoi, in 1947, intreprinzatorul a luat un nou start, cu idei si materiale noi, precum si cu un nou nume pentru compania sa: Adidas, obtinut prin alaturarea a doua particule – „Adi” de la Adolf si „das” de la Dassler. Un an mai tarziu aparea si simbolul cu cele trei dungi paralele, un simbol care va deveni sinonim cu excelenta in sport.

Un moment important in istoria afacerii a fost Campionatul mondial de fotbal din 1954, desfasurat in Elvetia, cand echipa Germaniei a castigat titlul incaltata in pantofi Adidas prevazuti cu crampoane inovative, cu surub. Suruburile au permis ajustarea la pauza a lungimii crampoanelor, pentru o mai buna aderenta pe terenul moale, si e posibil ca aceasta masura sa fi contribuit decisiv la obtinerea victoriei pe finalul meciului. Momentul a fost exploatat de Dassler, el reusind sa-i convinga pe fotbalisti (de care era foarte apropiat, de altfel) sa ii promoveze compania. Mai facuse acest lucru si inainte de razboi, cu Jesse Owens si Max Schmeling, si a continuat cu aceasta strategie, foarte eficienta, si in anii urmatori, cu Muhammad Ali, Wilma Rudolph, Sepp Herberger, Franz Beckenbauer etc.
Incepand cu 1960, Dassler si-a extins productia si la alte tipuri de echipamente de sport: mingi de fotbal, aparate de antrenament, imbracaminte. Dar pantofii au ramas de baza. A introdus chiar si modele cu denumiri speciale: „Rom” pentru pantofii purtati de Wilma Rudolph la Olimpiada de la Roma (1960), „Tokio 64” pentru cei mai usori pantofi (270 g perechea) cu care Willi Holdorf a castigat aurul la decatlon la Olimpiada de la Tokio (1964). Si mingile de fotbal au avut insa o cariera frumoasa: „Telstar”, „Tango”, „Azteca”, toate produse de Adidas, sunt modelele cu care s-a jucat la campionatele mondiale din 1970 incoace.


Adolf Dassler a murit in 1978, dar afacerea a mers inainte. In 1997, Adidas a achizitionat Salomon Group, iar in 2006 compania, devenita Adidas-Salomon AG, a achizitionat Reebok International Ltd pentru 9,5 miliarde de euro. Grupul are acum 25.000 de angajati in lumea intreaga, incluzand designeri, ingineri bio-mecanici si experti in tehnologia materialelor. Cea mai mare parte a activitatilor se desfasoara in afara Germaniei, singura unitate care functioneaza in tara-mama fiind un centru de productie si testare pentru prototipuri.
Source:ideideafaceri.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
Blog din Moldova