marți, 11 august 2009

Sam Walton

Sam Walton a inceput sa faca afaceri in comertul en detail in 1945, cand a preluat pe o perioada de 5 ani un magazin falimentar al companiei Ben Franklin. Dupa 5 ani magazinul era prosper, gratie relatiilor speciale de aprovizionare pe care le formase Sam si care ii permisesera scaderea semnificativa a preturilor catre clienti. Apoi si-a deschis propriul magazin in Bentonville, un oras cu 3.000 de locuitori din Arkansas. Ideea sa era ca intr-un spatiu cat mai generos sa aplice o tehnica noua de vanzare care aparuse in Minnesota: auto-servirea.Walton a intuit foarte bine potentialul acestei tehnici. Piata i-a dat dreptate si, drept urmare, dezvoltarea afacerii sale a fost continua, concretizata in deschiderea de noi si noi magazine. Pe acest fond de dezvoltare a aparut primul Wal-Mart, in 1962, avand la baza o filozofie simpla: „Secretul succesului in retail este sa ii dai clientului ce doreste”, a scris Walton in autobiografia sa. „Si daca privesti lucrurile din punctul de vedere al clientului, iti dai seama ca el doreste un sortiment foarte variat de marfuri de calitate, preturi foarte mici, amabilitate din partea personalului, un orar convenabil si locuri de parcare gratuite.”In anii ’60 s-au deschis 15 Wal-Mart-uri, la sfarsitul anilor ’70 erau 276, cu un volum de vanzari de 1 miliard de dolari. Acum, exista 6.500 de magazine Wal-Mart in 13 tari, cu o cifra de afaceri de peste 300 de miliarde de dolari, din care 11 miliarde este profit net.Iar aplecarea spre satisfactia clientului a ramas preocuparea principala. De exemplu, la Wal-Mart functioneaza un sistem computerizat de evidenta care permite ca vanzarea unei cutii de detergent sa fie inregistrata simultan si la furnizorul care aprovizioneaza magazinul. Aceasta inseamna o urmarire stricta a stocurilor si refacerea prompta a acestora cand e cazul.La tot pasul intalnim exemple de afaceri in stil mare, afaceri multinationale, trusturi mass media, lanturi de magazine si asa mai departe. Sunt afaceri de milioane si miliarde de dolari dar care o data au fost si ele doar in stadiul de proiect, apoi s-au nascut ca mici afaceri pana au fost cumparate de alti intreprinzatori sau dezvoltate pas cu pas de aceeasi echipa care le-a conceput. De multe ori nici macar nu au fost gandite pentru a deveni ceea ce au devenit pana la urma. De multe ori au pornit dintr-un hobby sau au trecut prin perioade critice cand nimeni nu le dadea nici o sansa de supravietuire. Alteori au aparut ca simple afaceri ca magazinul de la colt de strada si au ajuns sa devina un brand cunoscut in toata lumea. Asa s-a intamplat si cu lantul de magazine cu pret redus Wal-Mart. Imperiul financiar creat de Sam Walton a lasat familiei acestuia in 1992 o avere evaluata la 25 de miliarde de dolari. Intrebat care a fost formula magica ce l-a propulsat in topul celor mai bogati oameni ai lumii, Sam Walton a descris zece reguli care au fost pentru el reteta unei afaceri in stil mare:

- Fii devotat afacerii tale

Fa-ti munca plin de pasiune si determinare. Nu te lasa descurajat de ce spune unul si altul si urmeaza-ti planul tau. Munceste din pasiune, nu in scarba si de nevoie. Este unul dintre pilonii de capatai al succesului in afaceri, incepe o afacere in acel domeniu de care stii ca esti pasionat si unde vei lucra din placere.
- Respecta-ti partenerii de afaceri si trateaza-i ca pe niste egali
Chiar daca esti actionarul sau asociatul majoritar, respecta-ti partenerii si intretine un spirit de echipa.
-Motiveaza-ti partenerii de afaceri
Functia in companie si banii nu sunt tot timpul indeajuns pentru a motiva. Organizeaza pariuri intre actionari pentru atingerea unui anumit obiectiv, fii o persoana spontana care sa-si merite locul de lider. Foloseste-te de mici trucuri pentru a pastra spiritul de echipa si a mentine determinarea si pasiunea pentru afacerea pe care o conduceti impreuna.

- Comunica tot ce tine de afacere cu partenerii tai

Cu cat stiu mai multe despre obiectivele afacerii cu atat vor intelege mai bine. Informeaza-i cu privire la targheturile companiei, cu privire la schimbarile survenite si in general cu tot ceea ce inseamna obiective si politica a companiei pe termen mediu si lung.

- Apreciaza eforturile pe care le fac asociatii tai pentru companie

Cu totii avem nevoie de apreciere, de faptul ca stradaniile noastre nu au trecut neobservate. Nu ma refer aici neaparat la o rasplata financiara, uneori recunoasterea meritelor in fata echipei valoreaza mult mai mult.

- Sarbatoreste-ti succesul


Sarbatoriti atunci cand ati atins un obiectiv propus dar si atunci cand suferi un esec in afaceri nu o lua prea in serios. Pastreaza-ti simtul umorului si lasa loc pentru putina autoironie. Vei evita astfel o demoralizare a echipei si sansele de a intoarce roata vor fi mult mai mari decat daca vei incerca sa dai vina pe toata lumea sau mai rau, sa cazi in depresie.

- Capacitatea de a asculta

Asculta si intelege nevoile celor din prima linie, ale angajatilor si ale clientilor. Incearca sa le solutionezi pentru ca de multe ori trec neobservare si pot avea repercursiuni negative asupra randamentului unei afaceri, mai ales cand e vorba de afaceri mari.

- Depaseste asteptarile clientilor

Da-le ceea ce doresc si inca ceva pe deasupra. Daca vei face asta vor continua sa se intoarca la tine din nou si din nou. Nu-i de mirare ca langa sigla Wal-Mart statea scris "Satisfactie Garantata", a depasi asteptarile clientilor era un ingredient important din reteta afacerii de succes a lui Sam Walton.

- Cheltuieste mai putin decat o face concurenta

Cauta sa-ti minimalizezi cheltuielile, cauta mereu solutii pentru scaderea costurilor si mentinerea calitatii produselor.

- Innoata impotriva curentului

Nu lua mereu in seamna sfaturile altora si nu urmari tot timpul caile conventionale. Cauta alternative inedite, scurtaturi si drumuri noi.
Acestea sunt cele zece principii pe care Sam Walton le-a folosit pentru a transforma Wal-Mart intr-o afacere de miliarde de dolari. Nimeni nu spune ca nu poti urmari aceleasi principii si pentru afaceri mici, la urma urmei diferenta dintre o afacere in stil mare si una mica sau mijlocie este de cele mai multe ori data de scara la care se desfasoara, procesele fiind adeseori aceleasi.

Source.ideideafaceri.ro, ponturifierbinti.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
Blog din Moldova