1876
Fritz Henkel, în vârstă de 28 de ani, şi cei doi parteneri ai săi au pus bazele companiei Henkel & Cie în Aachen pe data de 26 septembrie 1876. Primul produs a fost un detergent pe bază de silicat de sodiu. Spre deosebire de toate produsele similare, care erau vândute în acel moment neambalate, acest detergent pentru spălări grele era comercializat în pachete sigilate din carton, uşor de mânuit.
În Canada, pe Insula Prince Edward, William E. LePage a descoperit cum să producă adeziv din peşte. El şi-a constituit propria sa companie şi într-o perioadă scurtă de timp aproviziona clienţi din Canada, SUA şi Europa. Când a preluat LePage în 1995, Henkel a devenit liderul pe piaţa canadiană de adezivi pentru constructii si pe segmentul „do-it-yourself”.
1877
Ernst Sieglin (1848 - 1927) a început să producă praf de săpun în Aachen. Împreună cu Dr. Richard Thompson din Bradford, Anglia, el a reuşit să transforme săpunul în pudră. Lui Sieglin i-a fost acordat dreptul exclusiv de vânzare a acestui sapun pentru Germania, Olanda şi Belgia în 1880. Henkel a achiziţionat un pachet de acţiuni la compania din Düsseldorf, Seifenpulver GmbH a lui Dr. Thompson, în 1929 şi a devenit acţionar unic în 1933.
A apărut primul detergent german de marcă: „Bleich-Soda” de la Henkel [Sodă de Albire], un produs cu preţ accesibil, furnizat în pungi de hârtie rezistente. Produs din silicat de sodiu şi sodă (carbonat de sodiu), aceasta era rezultatul propriei cercetări a lui Fritz Henkel. Soda era obţinută de Matthes & Weber în Duisburg. Henkel a cumpărat această companie în 1917 şi a vândut-o în 1994.
Pentru a beneficia de avantajul unor legături de transport şi oportunităţi de vânzare mai bune, Henkel şi-a mutat compania din Aaachen la Düsseldorf, oras situat pe malul Rinului. Düsseldorf era poarta către regiunea Ruhr, care a devenit cea mai importantă zonă industrială din Imperiul German începând din secolul al XIX-lea.
Fritz Henkel a fost înregistrat ca unic acţionar în Registrul Companiilor. Vânzările de Sodă de Albire Henkel au crescut atât de rapid încât în interval de numai un an fabrica închiriată de pe Schützenstraße din Düsseldorf nu mai putea să facă faţă cererilor. Fritz Henkel a decis să îşi construiască propria fabrică, cu o legătură de cale ferată.
Ernst Sieglin a vândut primul său detergent ca produs ambalat cu un preţ fix sub marca înregistrată "Dr. Thompson's Seifen-Pulver - Marke Schwan." Acesta s-a numarat, de asemenea, printre primele produse germane de marcă.
1905
Pe data de 25 aprilie, Dr. Hugo Henkel (1881 - 1952), cel mai mic fiu al lui Fritz Henkel senior, s-a alăturat Companiei în calitate de chimist. El era responsabil cu Produsele Chimice şi Tehnologia Chimică, a pus bazele cercetării sistematice şi a introdus tehnologii avansate şi noi materii prime. În 1908, el a devenit partener în Companie.
Mulţi angajaţi s-au mutat cu locuinţa din Düsseldorf în Holthausen. În cei cinci ani de existenţă ai fabricii Henkel, numărul de construcţii rezidenţiale din Holthausen aproape se dublase, de la 90 la 177, iar numărul de rezidenţi crescuse de peste trei ori, de la 600 la 1.884.
Henkel a început cercetarea chimiei spălării, înălbirii şi peroxidului. Un fost student al lui Dr. Hugo Henkel, chimistul Dr. Hermann Weber, şi-a asumat sarcina specială de a cerceta utilizarea sărurilor cu conţinut de oxigen ca agenţi de albire în detergent.
Compania Cordes & Co GmbH a fost fondată în Minden pe Weser. S-a specializat în adezivi, în special (în ultimii ani) adezivi de dispersie din răşini sintetice pentru industria de tapete. În 1970, Cordes a fost cumparata de Henkel.
După şase ani de producţie la noul sediu Holthausen, vânzările Henkel şi forţa sa de lucru se dublaseră, la peste 2 milioane de mărci germane şi 224 de persoane.
1907
În luna iunie a luat naştere Persil, primul detergent automat din lume. Persil a declansat o revoluţie în spălătorea rufelor: gospodinele puteau obţine rufe curate, uimitor de albe după o singură fierbere, fără frecare şi înălbire.
În toamna anului 1907, Thompson a lansat, de asemenea, o pudră de săpun ozon purtând numele de Ozonit, care a fost schimbată mai târziu în Ozonil. Totuşi, acesta nu a reuşit să oprească progresul triumfător al lui Persil.
În Newark, New Jersey/SUA, a fost fondată Compania Naţională de Oleină & Săpun, redenumită ulterior Nopco Chemicals. Primul său produs a fost un ulei vegetal sulfonat pentru vopsirea textilelor. În 1987 Henkel a achiziţionat Nopco.
Succesul lui Persil a depăşit toate aşteptările: producţia anuală s-a ridicat la 4.700 de tone. O nouă fabrică de săpun a devenit operaţională în iulie, a fost utilizată o primă maşină de umplere de pachete duble şi fost importată din SUA o maşină de fixare a cuielor pe cutii. În doar un singur an, numărul de angajaţi a crescut cu 50 de procente până la 485.
În acelaşi timp, au inceput exporturile de Persil.
Gama de produse Schwarzkopf a inclus trei sortimente de Schaumpon (cu ou, gudron, muşeţel) şi pudră de spălat pe dinţi.
Henkel a construit o fabrică de acid gras, care a devenit ulterior „fabrica de uleiuri”. Lucrarea a început în prima din instalaţiile sale proprii de hidroliză a grăsimilor în decembrie, utilizând procedeul Twitchell.
Henkel a încheiat contracte de acordare de licenţe pentru producţia de Persil în Franţa şi Anglia: în Franţa cu Société d'Electro Chimie şi în Anglia cu fabrica de săpun Joseph Crosfields & Sons Ltd. Companiile cu mărci înregistrate Persil din Anglia şi Franţa au fost apoi achitiţionate de compania Unilever.
1975Henkel GmbH a devenit societate comercială în comandită pe acţiuni şi compania holding a Henkel, care cuprindea 70 filiale şi companii afiliate. Având statutul juridic de KGaA, compania a putut să devină publică în 1985.
Schwarzkopf a preluat Olivin GmbH care avea in portofoliu marcile Bac şi Hâttric.
Henkel s-a extins peste ocean. Noii Henkel Australia Pty Limited din Sydney i s-a acordat responsabilitatea pentru comercializarea locală a produselor Henkel. În Guatemala, Quimica Henkel Centroamericana SA a fost fondată în 1974 şi a deservit piaţa Americii Centrale. În 1976, Inversiones Androca SA din Caracas, Venezuela, a devenit Henkel Venezolana. De asemenea, în 1976, Henkel a iniţiat societatea mixtă PT Henkel Indonezia şi a fondat o companie în Manila, Filipine. Henkel Chemicals (Caribbean) Ltd fusese deja fondată în Kingston, Jamaica, în 1970.
Acesta a fost anul centenarului companiei. Henkel a donat parcul de atletism Niederheid şi Centrul de Restaurare a Artei (care a fost deschis în 1978) în Düsseldorf. Dr. Konrad Henkel a devenit – ca şi bunicul său Fritz Henkel, în 1928, şi tatăl său Dr. Hugo Henkel, în 1951 – cetăţean de onoare al oraşului Düsseldorf.
A fost lansat Mustang, primul detergent pentru spălare la 60 de grade, precum şi, sub marca Assil, una din primele spume poliuretanice de asamblare.
Cercetătorii Henkel au descoperit că ingredientul activ HEDP (1-hidroxietan-1,1- acid difosfonic) poate complexa calciul şi inhiba astfel formarea tartrului.
În SUA, Henkel a achiziţionat General Mills Chemicals Inc şi filialele sale internaţionale din Japonia, Brazilia şi Irlanda. General Mills Chemicals era lider mondial de piaţă în vitamina E din surse naturale şi principalul producător de produse de extracţie din cupru, agenţi de întărire din poliamide şi epoxi în SUA.
Prodixan, primul detergent cu conţinut redus de fosfat cu Sasil, a ieşit cu succes din faza de testare. Adezivii de asamblare cu topire la cald pentru industriile de cabluri, garnituri de cabluri şi electrică (marca Macromelt) au devenit un segment important de activitate.
1978
Primul Premiu pentru Igienă Düsseldorf a fost acordat ca recunoaştere a remarcabilei lucrări ştiinţifice în domeniul igienei. Acest premiu a fost inaugurat pentru a marca aniversarea Henkel din 1976. Cu achiziţia Omnitechnic GmbH Chemische Verbindungstechnik, Munchen, adezivii de vulcanizare anaerobă, care fuseseră descoperiţi în 1953 de Vernon Krieble, fondatorul Loctite, au fost adăugaţi la gama Henkel.Grupo Quimico Mexicano a fost fondat în Mexico City.
Pasta de dinţi Thera-med în tub a deschis piaţa de produse de îngrijire a dinţilor pentru Henkel.
După succesul detergentului Prodixan cu conţinut redus de fosfat, a fost, de asemenea, introdus Weisser Riese cu Sasil.Chemische Fabrik Grünau a început să creeze produse de specialitate vizând protecţia mediului care adună substanţe chimice dăunătoare mediului şi petrol. Agentul de strângere a petrolului Neocosal a fost primul produs de protecţie a mediului etichetat astfel, deoarece putea să cureţe apa de petrolul vărsat.
2005
Trei dintre membrii board-ului Henkel – Knut Weinke, Dr. Klaus Morwind şi Prof. Dr. Uwe Specht – se retrag din Comitetul Director. Kasper Rorsted preia funcţia de la Knut Weinke pe data de 1 aprilie, asumându-şi responsabilitatea de Vice-preşedinte Executiv pentru sectorul de management Resurse Umane, Logistică, Tehnologia Informaţiilor şi Servicii de Infrastructură. Dr. Friedrich Stara îl succedă pe Dr. Klaus Morwind în funcţia de Vice-preşedinte Executiv al diviziei Detergenti. Stara lucrează la Henkel din 1976, postul său precedent fiind acela de Preşedinte al Henkel CEE. Prof. Dr. Uwe Specht predă conducerea diviziei Cosmetice /Produse de Toaletă lui Hans Van Bylen. Acesta din urmă lucrează la Henkel din 1984 şi a fost în prealabil responsabil pentru Produsele de Îngrijire a Părului la Nivel Mondial.
Henkel îşi consolidează activitatea de electronice în Asia cu o nouă societate mixtă în China: cu începere din noiembrie, Henkel achiziţionează un pachet majoritar de acţiuni la Huawei Electronics Co. Ltd., Lianyungang în provincia chineză Jiangsu. Huawei Electronics este principalul producător de răşini epoxi de etanşare pentru semiconductori din China.
Gama Taft şi-a sărbătorit cea de-a 50-a aniversare. În 1955, Schwarzkopf a marcat naşterea acesteia, primul spray de păr din Germania, cu sloganul „Pentru un aspect stilat şi proaspăt care durează şi durează”. Astăzi, Taft este reprezentată în 32 de ţări din lume prin opt linii de producţie şi 63 de produse diferite.
Apărând pentru prima dată ca sponsor în seria NASCAR, Henkel îşi extinde prezenţa la evenimente de top de curse de motociclete şi maşini din America de Nord. Această implicare este menită să crească cunoaşterea publică a Henkel în America de Nord ca marcă de corporaţie în spatele multor produse bine-cunoscute cu nume de marcă utilizate atât de consumatori cât şi de industrie.
În activitatea sa de 130 de ani, Henkel a proclamat anul 2006 ca „Anul Inovaţiilor". În cursul anului, angajaţii din întreaga lume au venit cu peste 80.000 de idei pentru noi produse de marcă sau formule şi ambalaje îmbunătăţite, precum şi procese de dezvoltare şi producţie mai eficiente. Campania de inovaţie va fi continuată în 2007 şi 2008.
Cu începere de la data de 1 ianuarie 2007, Comitetul Acţionarilor l-a numit pe Kasper Rorsted (44), membru al echipei de management şi responsabil pentru resurse umane /achiziţii /tehnologia informaţiilor /servicii de infrastructură din aprilie 2005, pe postul de Vice-preşedinte al Comitetului Director. Ca urmare a Adunării Generale Anuale din 2008, Rorsted va fi numit Preşedinte al Comitetului Director. Prof. Dr. Ulrich Lehner (60), care lucrează la Henkel din 1981 cu excepţia unei scurte pauze şi care a fost numit Preşedinte al Comitetului Director în mai 2000, se va retrage atunci din această funcţie în echipa de management, aşa cum a fost planificat.
Henkel a achiziţionat mărci principale americane de deodorant precum Right Guard, Soft Dry şi Dry Idea, extinzându-şi astfel gama de produse de igienă personală pe piaţa SUA, şi este acum unul din cei mai mari furnizori de produse cosmetice din ţară.
Compania însăşi a sărbătorit o aniversare şi a împlinit 130 de ani pe data de 26 septembrie. Ca şi în anii precedenţi, ziua companiei a luat forma unei „Zi a Prieteniei” la multe locaţii din lume – completată cu „surprize prieteneşti” pentru angajaţi.
Persil îşi sărbătoreşte cea de-a 100-a aniversare.
Henkel îşi ia la revedere de la Directorul Executiv Dr. Jochen Krautter, care părăseşte Compania după mai mult de trei decenii de muncă dedicată în cadrul acesteia. Născut în Stuttgart, el a ocupat 11 funcţii diferite pe parcursul carierei sale la Henkel. Krautter a început activitatea la Henkel în 1973 ca asistent executiv. A fost numit Director Financiar în 2000 şi a preluat conducerea Henkel Technologies în iulie 2003, după care şi-a asumat responsabilitatea împreună cu Alois Linder pentru noua divizie Adezivi Tehnologii.
Henkel începe relansarea tuturor site-urilor sale web cu pagina iniţială www.henkel.com. Noile site-uri web pentru America de Nord, Germania, Marea Britanie & Irlanda, Europa Centrală şi de Est, Mexic, regiunea Anzilor, Suedia, Finlanda, Norvegia şi Danemarca urmează în 2007.
Cu efect de la finalul Adunării Generale Anuale, Henkel Management AG s-a alăturat Henkel KGaA ca unic partener responsabil personal. Numele companiei a devenit Henkel AG & Co. KGaA.
În 2008, au survenit două schimbări în eşalonul superior al conducerii. Ajungând la vârsta de pensionare convenită la nivel intern, Prof. Dr. Ulrich Lehner s-a retras din funcţia de Preşedinte al Comitetului Director al Henkel KGaA, aşa cum era planificat, în ziua Adunării Generale Anuale. El a fost succedat de Kasper Rorsted (născut în 1962), danez, care deţine funcţia de Preşedinte al Comitetului Director al Henkel Management AG. În plus, Alois Linder, Vice-preşedintele Executiv al Adhesive Technologies, a părăsit Comitetul Director în iunie 2008. Succesorul său este Thomas Geitner (născut în 1955).
Pe data de 3 aprilie 2008, Henkel a preluat de la Akzo Nobel activităţile de Adezivi şi Materiale Electronice deţinute în prealabil de National Starch. Prin achiziţionarea acestor activităţi, Henkel şi-a consolidat substanţial poziţia de lider pe pieţele mondiale de adezivi, în special pe segmentele industriale. Activităţile National Starch şi portofoliul existent al Henkel Adhesive Technologies se completează excelent una pe cealaltă. În noiembrie, Henkel şi-a vândut pachetul de acţiuni de la Ecolab Inc. pentru a finanţa această tranzacţie.
În 2008, Henkel a lansat din nou numeroase inovaţii. Următoarele reprezintă doar o mică selecţie.
Coloriste este primul colorant permanent de la Schwarzkopf care conferă părului o culoare intensă, radiantă în numai 10 minute, in Romania – Palette 10 min. Color. Formula pe bază de arginină îmbunătăţeşte eficienţa pigmenţilor de colorare, minimalizând astfel deteriorarea părului în timpul procesului de colorare.
Adezivul instant Loctite Flex Gel formează aderenţă foarte puternică între suprafeţe din lemn, metal, plastic, cauciuc şi piele şi este, prin urmare, adecvat pentru utilizare atât în interior cât şi în exterior. Flexibilitatea produsului permite repoziţionarea şi se bazează pe particule microscopice de cauciuc. Repararea rapidă şi sigură a bunurilor cu folosinţă îndeplungată prelungeşte perioada lor de exploatare şi conservă resursele.
În noiembrie, Kasper Rorsted, Preşedintele Comitetului Director al Henkel, a prezentat trei noi priorităţi strategice şi obiectivele financiare pentru 2012:
Cele trei priorităţi strategice sunt:
- atingerea intregului potenţial al afacerii
- concentrare mai accentuată asupra clienţilor noştri
- consolidarea echipei noastre internaţionale
Iar obiectivele financiare ale Henkel pentru anul 2012 sunt:
- creşterea medie a vânzărilor organice cu 3 până la 5 procente
- rata ajustată a venitului din vânzări (marja EBIT) de 14 procente
- creştere medie de peste 10 procente la câştigurile ajustate per acţiune preferenţială
În 2008, Henkel a definit, de asemenea, obiective de performanţă corporatistă durabilă pentru 2012:
- reducerea consumului de energie cu încă 15 procente per tonă metrică de producţie – şi a emisiilor asociate de dioxid de carbon
- reducerea consumului de apă cu încă 10 procente per tonă metrică de producţie
- reducerea generării de reziduuri cu încă 10 procente per tonă metrică de producţie
- obiectiv pe termen lung: zero accidente de muncă. Obiectiv intermediar pentru 2012 este o reducere cu încă 20 de procente
În decembrie 2008, la primul Congres German de Dezvoltare Durabila, Henkel a fost recunoscută ca fiind “Cea Mai Durabilă Marcă” din Germania. Premiul German pentru Durabilitate este conferit companiilor care combină într-un mod exemplar succesul economic cu responsabilitatea socială şi protecţia mediului înconjurător, şi aplică principiile dezvoltării durabile pentru dezvoltarea afacerii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu